مراقبت از ایمپلنت دندان جلو
نوشته شده توسط : javaneh

بسیاری از افراد با روش کاشت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته آشنا هستند بهترین دندانپزشکان در رشت اما مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان جلو نیازمند توجه بیشتری نسبت به ایمپلنت های دندان در سایر قسمت های دهان است. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم در مورد مراقبت از ایمپلنت دندان های قدامی یا جلویی بپردازیم.

دندان های جلویی ظریف ترین دندان ها هستند. مواد به کار رفته برای ساخت آنها نازک تر و در برابر انواع آسیب های فیزیکی آسیب پذیرتر است. از این رو دانستن بهترین روش های مراقبت از ایمپلنت های دندانی در مورد آنها ضروری است. جهت حفظ و دوام هر چه بیشتر ایمپلنت های دندانی به خصوص ایمپلنت دندان های جلویی خود نکات زیر را حتما رعایت کنید.

 

مراقبت منظم از دندان

مراقبت منظم از طریق مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه برای حفظ و نگهداری ایمپلنت دندان جلو لازم است. دهانشویه، خمیر دندان و نخ دندان همگی تضمین می کنند که دندان های مصنوعی و واقعی شما در بهترین حالت خود باقی و حفظ می شوند.

جهت مراقبت از ایمپلنت دندان جلوی خود، از خوردن غذاهای جامد سفت خودداری کنید

یکی از نکات مهم در مراقبت از ایمپلنت دندان جلو پرهیز از مصرف غذاهای خیلی سفت است. غذاهای خیلی سفت می توانند آسیب جدی به ایمپلنت های دندانی وارد کرده و باعث ایجاد درد شوند. همچنین در مواردی خوردن چیزهایی مثل آجیل و سیب می تواند باعث شود که ایمپلنت های شما آسیب فیزیکی ببینند و نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشند.

مصرف غذاهای بسیار چسبنده هم می تواند مشکلاتی را برای ایمپلنت دندان جلو ایجاد کند. اگر چه بیشتر اوقات از دندان های جلویی برای جویدن استفاده نمی شود، اما آنها در هر حال در معرض آسیب ناشی از خوردن غذاهای مختلف هستند. غذاهایی مانند کارامل یا دسرهای چسبنده می توانند به ایمپلنت آسیب برسانند و باعث شوند که به ترمیم یا تعویض ایمپلنت دندان نیاز پیدا کنید.

استفاده از ایمپلنت دندان جلو فقط برای غذا خوردن

برخی افراد از دندان های طبیعی یا ایمپلنت دندان جلوی خود بیشتر از وظیفه اصلی دندان یعنی جویدن و خوردن غذا استفاده می کنند. این موضوع می تواند ایمپلنت های دندانی را در معرض خطرات زیادی قرار دهد. اگر چه ایمپلنت ها از مواد مقاومی تولید شده و استحکام بالایی دارند اما نقاط ضعفی نیز دارند. استفاده از دندان های جلویی به منظور گاز گرفتن اشیایی مانند ناخن، چوب پنبه بطری یا سیب می تواند باعث آسیب های جدی مانند خرد شدن، ترک خوردن یا کنده شدن تاج ایمپلنت دندان شود.

چه کسانی می توانند ایمپلنت دندان جلو را انجام دهند؟

قبل از تصمیم گیری برای کاشت ایمپلنت دندان، دندانپزشک باید یک معاینه دقیق از دهان انجام دهد و سلامت کلی بیمار را بررسی کند. او لثه ها را بررسی می کند و مطمئن می شود که پایه استخوانی استخوان فک برای حمایت از ایمپلنت کافی است. در غیر این صورت می توان پیوند استخوان را برای افزایش توده انجام داد.

  • برخی موارد منع مصرف ایمپلنت شامل:
  • حجم ناکافی استخوان که با پیوند قابل اصلاح نیست
  • دیابت کنترل نشده
  • ناهنجاری قوس های دندانی
  • سیگار کشیدن شدید
  • بارداری

مراحل نصب

صرف نظر از نوع پروتز انتخابی (ثابت یا متحرک)، نصب پروتزها بر روی ایمپلنت ها همیشه به مراحل مشابهی نیاز دارد. ایمپلنت دندان جلویی شما به صورت زیر می تواند کاشته و نصب شود:

  • معاینه کامل دندان و عکس برداری با اشعه ایکس
  • مرحله جراحی: قرار دادن ایمپلنت(ها) در استخوان آلوئول
  • قرار دادن پروتز موقت

مرحله ادغام استخوانی:

التیام بافت ها باعث ادغام تدریجی ایمپلنت با استخوان می شود. مدت این مرحله می تواند متفاوت باشد، اما به طور متوسط 2 تا 4 ماه طول می کشد.

 

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

مرحله پروتز:

پس از بهبودی، ایمپلنت جامد و کاملاً یکپارچه است. اکنون امکان برداشتن پروتز موقت و قرار دادن اباتمنت روی ایمپلنت وجود دارد. این امر امکان دریافت پروتز مصنوعی قطعی را فراهم می کند. بسته به هر مورد، اباتمنت روی تاج یا لنگرهای واقع در زیر پل یا زیر پروتز کامل ثابت می شود. این پروتز می تواند ثابت یا متحرک باشد.

تنظیم دقیق پروتز:

آخرین مرحله تنظیم دقیق پروتز برای به دست آوردن یک انسداد راحت و موثر است. نتیجه انجام ایمپلنت دندان هم از نظر زیبایی شناختی و هم از نظر کاربردی اهمیت زیادی دارد.

در حالت کلی می توان گفت ایمپلنت دندان جلو ثبات دهان و فک شما را هنگام صحبت کردن و جویدن فراهم می کند. علاوه بر مزایای کاربردی، ایمپلنت های دندان های جلویی نقش زیادی در زیبایی لبخند و چهره شما دارند و می توانند باعث افزایش اعتماد به نفس تان شوند. با این حال بایستی با رعایت بهداشت دهان و دندان خود، در مراقبت از آنها دقت کافی را داشته باشید.





:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: